اطلاعیه

کانال تلگرامی سرزمین مادری سیادرکا افتتاح شد لطفا با آیدی @syadarka وارد کانال و عضو شوید

یلدا

شب یلدا شب بزم و سرور است / شبی طولانی و غمها بدور است
شباهنگام تا وقت سحرگاه / بساط خنده و شادی چه جوراست

این شب عزیز و به همه شما تبریک عرض میکنم .وتولد عزیز ترین کس زندگیمو که مادرم باشه تبریک میگم بهش

 

بابلکنار در یک نگاه


    بخش بابلکنار با مساحت 7/145 کیلومتر مربع در جنوب شهرستان بابل واقع گردیده است از شمال با بخش مرکزی و از جنوب با بخش بند پی شرقی و بخش شیرگاه ، شهرستان سوادکوه از سمت شرق با بخش مرکزی قائمشهر و از غرب با بخش های گتاب و بند پی شرقی محدود می گردد. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 جمعیت بخش بالغ بر 25500 نفر با 6770 خانوار اعلام شده است . بخش دارای دو دهستان بابلکنار با 26 روستا و آبادی و جمعیتی بالغ بر 1755 نفر و دهستان درازکلا با 46 روستا و آبادی با حمعیتی بالغ بر 7440 نفر می باشد. 45روستا در بخش دارای شورای اسلامی و 32 روستا دارای دهیاری مصوب و فعال می باشند.
 موقعیت جغرافیایی بخش:  از نظر جغرافیایی بخش بابلکنار با دو قسمت جلگه ای و جنگل تقسیم می شود قسمت جلگه ای عمدتا در قسمت شمالی و بخش جنگلی در قسمت جنوبی بخش قرار دارد.
 فعالیتهای کشاورزی بخش بابلکنار : محصولات کشاورزی و تولیدی بخش بابلکنار عمدتا شامل شالی با سطح زیر کشت بیش از 5307 هکتار و محصولات باغی شامل انواع مرکبات و میوه های سیاه ریشه شامل هلو و شلیل با سطح زیر کشت بیش از 6710 هکتار می باشد. شایان ذکر است که بخش بابلکنار بتنهایی تقریبا نیمی از سطح زیر کشت تولید مرکبات شهرستان بابل را به خود اختصاص داده است.عمده سطح زیر کشت شالی نیز در فصل زمستان به زیر کشت دوم نظیر سبزی  و گلزا اختصاص می یابد و در این حوزه نیز بخش سهم عمده ای  در تولید این نوع محصولات را دارا می باشد
 فععالیت های دامپروری و طیور در بخش بابلکنار :
 در بخش بابلکنار 13 واحد صنعتی دامپروری و 1900 واحد سنتی با جمعیت بهره بردار و شاغل جدود 10500 نفر مشغول به فعالیت می باشند که سهم عمده ای در تولید گوشت و شیر مصرفی شهرستان را دارا می باشدتعداد واحد های پرورشی طیور فعال در بخش بابلکنارشامل  8 واحد گوشتی و 2 واحد تخمگذار بوده که در مجموع ظرفیت پرورش طیور برای بخش را به عدد 470000 قطعه ای رسانده که این امر نشان دهنده نقش بسیار مهم بخش بابلکنار در تامین گوشت مرغ می باشد.
 فعالیت های آبزی پروری در بخش بابلکنار تعداد 21 واحد آب بندان به مساحت 90 هکتار در روستاهای بخش بابلکنار وجود داشته که سهم بسزایی در آبیاری ارازی کشاورزی  و تولید و پرورش ماهی و ایجاد اشتغال را دارا می باشد.
 سایر فعالیت های کشاورزی بخش از دیگر فعالیتهای کشاورزی بخش می توان به تولید عسل سالانه به میزان 36 تن و تولید گوجه سبز  اشاره کرد.
 فعالیت های صنعتی بخش بابلکنار:
 صنایع موجود در بخش بابلکنار شامل شهرک صنعتی بابلکنار با مساحت 40 هکتار اشاره کرد  که از سال 1369 تاسیس شده و دارای واحد های مختلف صنعتی فعال می باشد.

از دیگر واحد ها صنعتی موجود در بخش می توان به شرکت صنعتی درونکلای شرقی با مساحت 11 هکتار اشاره کرد.
منبع :سایت بخشداری بابلکنار


تاریخچه روستای سیادرکا


موقعیت جغرافیایی

 روستای سیادرکا در طول جغرافیای  45/52  و عرض جغرافیایی 22/36 با ارتفاع متوسط 900 متر واقع شده است که از نظر شکل هندسی خطی (مستطیل) بوده و در جهت غرب به شرق در امتداد خیابان آسفالته روستا و رودخانه کوچک درکا گسترش یافته و دو تپه در شمال و جنوب آنرا احاطه کرده است روستای سیادرکا از شمال به تپه نارنج بن و نهالستان دولتی از جنوب و تپه های سمن کتی و از غرب و شهر مرزیکلا و از شرق به مرکز پرورش مرغ آرین ختم می شود.

موقعیت نسبی

روستای سیادرکا (seyadarca ) جز دهستان بابلکنار از بخش بابلکنار شهرستان بابل از استان مازندران می باشد که در 22 کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل واقع شده است.

علل نامگذاری: عقیده سالخوردگان روستا بر این اساس است که روستا قبل از تولد آنها و پدران و اجدادشان به همین اسم بوده است و آنچه را که

درباره ی نام گذاری روستا از پدران خود شنیدند بدین صورت عنوان می کنند.

گروه اول را عقیده براین است که سیادرکا ترکیبی از 2 کلمه سو و درکا می باشد سو اصطلاحی است مازندرانی که به فارسی روشنایی را می دهد. و چون در سابق مردم در کنار رودخانه ها سکنا می گزیدند این قسمت توجه عده ای را به خود جلب نموده و به مرور زمان آبادی شکل گرفت و به این اسم گذاشته شد.

گروه دوم این گروه که اکثریت دارند بر این عقیده اند که روستای سیادرکا به این خاطر که بین دو سی (به زبان فارسی تپه) واقع شده و رودخانه درکا از وسط آن می گذرد به سیادرکا نامگذاری شده است.

به عقیده من تعبیر دوم درست تر می باشد چرا که (الف) بین سی و درکا حرف ربط بوده و در واقع بجای (واو) حرف ربط قرار گرفته است شاهد این امر لهجه روستاییان می باشد که معمولاً در صحبت حرف آخر کلمه را با صدای (الف) می کشند نظیر بریما یعنی بیا بریم امروزه لفظ سی درکا به صورت سیادرکا استعمال می گردد.

تاریخ دقیق آبادی:

درباره تاریخ دقیق آبادی به دلیل نبودن منابع دردست اطلاعاتی دقیقی مکتوب نیست تنها منبع موجود سخنان سالخوردگان روستا می باشد که بعضی از آنها در حال حاضر دارای 85 سال سن و بیشتر می باشند و آنچه را از نیاکان خود شنیدید امروزه بدین صورت نقل می کنند به عقیده آنها روستا دارای قدمت تاریخی می باشد و در اثبات گفته های خود به آثار بجای مانده در سمن کتی و ونیسکلا اشاره می کنند.

لازم است اشاره داشته باشیم که تپه های سمن کتی در جنوب روستای سیادرکا واقع شده که می گویند زمانی که شاه نشین بوده و دارای تمدن پیشرقته بود و اسب های سمند در آنجا نگه داری می شد به مرور زمان تمدن آنها دست خوش بحران نابودی می شود. و از آن تمدن بزرگ آثاری از اماکن مسکونی باقی می ماند که قسمتی از آن توسط بزرگان روستا و در زمان حفر نهر آب رود خانه بابل رود مشاهده شده است سوداگران هر ساله جهت پیدا کردن دفینه های قدیمی به کنکاو در منطقه مذکور می پردازند. در زمینه قسمت شرق روستا که امروز به نام ونیسکلا معروف است می گویند عده ای بنام کبریا در آنجا ساکن بودند و بعد ها به چه دلایلی باشد مجبور به مهاجرت می شوند. آثار و اماکن مسکونی و قبور آنها تا سالهای اخیر وجود داشت تا این که در زمان مرحوم

علی اصغر فرخ منش (سال1350) بقایای اماکن مسکونی تخریب و منطقه مذکور به زیر کشت برنج و گندم برده می شود در حال حاضر در منطقه مذکور قبور آنها قابل مشاهده است.

جمعیت روستای سیادرکا در گذشته و حال:

و درباره اولین کسانی که وارد روستا شدند این طور ذکر می کنند.

ظاهراً اولین گروهی که وارد روستا می شوند شیردارها می باشند که  می گویند در میان آنها شخصیتی بنام ملاجافر بوده که روز را با یک خرما سپری می کرد و کار او نوشتن کتاب قرآن بود. قرآن دست نوشته خود را به یکی از اهالی روستای صنم حاجی کلا می فروشد از آنجا به ساری برده می شود و بدنبال  ذکر می کنند کتاب مذکور عاقبت به بابل انتقال می یابد از این که کتاب قرآن مورد نظر در حال حاضر در دست کیست اطلاع دقیقی در دست ندارد.

گروه دوم: کبریا بودند که از روستای کبریاکلا که در 6 کیلومتر جنوب روستا واقع شده به روستای سیادرکا می آیند و در قسمت شرق روستا که امروزه بنام ونیسکلا(veniscola) معروف است سکنا می گزیند این گروها بعد ها مجبور به ترک مکان خود می شوند که علت آن مشخص نیست خانه ها و اماکن  آنها همانطوریکه قبلا اشاره کردم تا زمان مرحوم فرخ منش باقی بوده و بعد از تخریب بناها به زیر کشت برده می شود. بعضی از آثار این گروه هنوز هم باقی است که از جمله سنگ قبرها را می توان نام برد مردمانی که الان در کبریاکلا زندگی می کنند موارد فوق را تایید می کنند چرا که آنها از پدران و نیاکان خود شنیده اند.


گروه سوم: خلیل بودند که از روستای خلیل کلای لفور به این روستا آمده و در آن ساکن شده اند در میان آنها شخصی بنام حاج محمد قلی خلیلی دارای قدرت و شکوه خاص بوده و در زمان حیات خود پادشاه وقت که ظاهراً محمدشاه قاجار باشد را به روستا دعوت می کند محمد شاه در ازاء دعوت می گوید که من دارای 40 زن – 40 گهواره-  40 فرزند و40... و غیره هستم همه موارد
خواسته شده را حاج محمد قلی فراهم می کند و شاه مذکور وارد روستا می شود می گویند ساختمان حاج محمدقلی از آجر ساخته شده بود که بعد از فوت آن در اثر بارندگی زیاد و رسوبات دره به مرور زمان زیر خاک مدفون می گردد  بعد از چندی حیاط منزل ایشان را کنده و آجرها را زیر خاک استخراج می کنند از آجر بدست آمده حمام خزانه ی روستای پیتکا (در 3 کیلومتری غرب روستا) و پل معروف خشکه نو در روستای مرزیکلا را می سازند که در حال حاضر هم مورد استفاده قرار می گیرد حاج محمدقلی دارای ملک زیادی بوده و در زمان حیات خود زمین های شالیزاری شله دشت ولیلم شیردارکلا را وقف سید الشهدا می نماید.



خلیلی هایی که در حال حاضر در روستا زندگی می کنند از بازماندگان حاج محمدقلی خلیلی می باشند.

گروه چهارم: سادات روستا می باشند که از هزار جریب دودانگه ساری به دنبال تعقیب و گریز به روستای سیادرکا وارد می شوند و به علت موقعیت خوب روستا در آن ساکن می گردند. سرگروه آنها را شخصیتی به نام سید میر بابا و سید محسن تشکیل می دانند که اشاره می کنند از سادات پاک و مومن بوده و تا جایی که کفش آنها بر می گشت.

سادات روستا که امروزه شامل طاهریها و موسویها می شود از بازماندگان آنها می باشند. گروه پنجم: پریجائیها (فیروزجائیها) بودند و از فیروزجای بندپی شرقی مهاجرت کرده و به روستای سیادرکا می آیند ظاهراً 7 برادر و 6 خانوار بودند.

فیروزجاییهایی که در حال حاضر در قسمت شرق روستا (ونیس کلا به سر می برند) از بازماندگان آنها می باشند.

گروه ششم: افرادی هستند که از شهرستان نور و کجور به روستای سیادرکا مهاجرت می کنند امروزه حسین پورها و اکبریهای روستا از بازماندگان آنها می باشند.

روستای سیادرکا در سرشماری سال 1370 دارای 217 خانوار و 1162 نفر جمعیت بوده 590 نفر آن مرد و 572 نفر آن را زن شامل می شده است .

آمار نفوس و مسکن روستای سیادرکا :

1129 نفر جمعیت و 315 نفر خانوار ساکن
عضو شورای اسلامی 3 نفر : اسدا...فضلی- سید ربیع طاهری- سیف ا..کبود تبار


دهیار : مهران علی پور
پایگاه بسیج : علی پناه گلی
خانه بهداشت : سید معصومه موسوی

جملات روانشناسی

1.مشکل از اونجا شروع شد که قبل از انجام هرکاری به جای اینکه بگوییم:خدا چی میگه گفتیم مردم چی میگن

2.هیچگاه نه به کسی بخندو نه قضاوتش کن,هرگز نمیدانید شاید شما هم روزی در همان شرایط قرار بگیرید.

3.صبر یعنی واکنش در بهترین فرصت نه در اولین فرصت.

4بخند چون ممکنه فقط همین امروز رو داشته باشی.

5.بزرگترین حقیقت دنیا تنهایی است.

6.همیشه به خاطر داشته باش هرگاه به قله ای رسیدی همزمان درکنار دره ای عمیق نیز ایستاده ای.

7.هیچگاه کسی رابدون فهم کامل برای دوستی انتخاب نکن ! وهیچگاه یک دوست رابه خاطر سوءتفاهمی کوچک از دست ندهید.

8.مثل درخت باشید که در تهاجم پاییز هرچه بدهد, روح زندگی را برای خویش نگه میدارد....

9.هیچ چیز باارزش تر از امروز نیست.

 

زیبایی های بابلکنار

برای دیدن ادامه عکس ها به ادامه مطلب رجوع کنید...

عشق فقط قرمز

پرسپولیس به بردن استقلال نیاز به 90دقیقه و11بازیکن نداره همان10دقیقه و10بازیکن کافیه

پرسپولیس برای بردن استقلال،  به90دقیقه و11بازیکن نیاز نداره همان 10دقیقه و10تا بازیکن کافیه

این برد شیرین وبه پرسپولیسی های عزیز تبریک میگم

مرتضی عزیز

مدیر وبلاگ در گذشت مرتضی پاشایی را به هنر دوستان و خانواده مرتضی عزیز تسلیت عرض مینمایید

جملات جیم ران

1.موفقیت,بیشتر آن چیزی است که هستیم نه آنچه که داریم.

 

2.موفقیت را نباید دنبال نمود.بلکه با شخصیتی که خواهیم یافت آن را جذب نمود.

3. یا شما روز خود را اداره میکنید و یا این روزاست که شمارا اداره خواهد نمود.

4.ارزش اصلی زندگی به آن چیزی نیست که بدست می آورید.ارزش اصلی به آن چیزی است که می شوید.

5.غفلت های کوچک,راهی به سوی اشتباهات بزرگ واتلاف زمان است.

6.آرزو نکنید که مسایل آسان تر باشد,بلکه آرزو کنید که شما بهتر شوید.

7.هدفی را برگز ینید که آنقدر بزرگ باشد که در روند دست یابی یه آن ,به انسان با ارزشی تبدیل شوید.

8.اگر دلیل کافی داشته باشی به هر کاری توا نا خواهی شد.

9.خوشبختی ناشی از چیز هایی که داریم نیست ,بلکه ناشی از نحوه زندگی ماست.

 

 

افکار جاویدان2

1-اول کارهای سخت را انجام دهید.کار های آسان فکری به حال خودشان خواهند کرد.

2-ازشکست موفقیت بسازید.نا امیدی وشکست قطعا از سنگ بناهای موفقیت هستند.

3-انسان موفق از اشتباهش بهره میگیرد ودوباره در راهی دیگر تلاش میکند.

4-برای زندگی فکر کنید ولی غصه نخورید.

5-وقتی شروع میکنید پایان را در نظر داشته باشید.

6-پنج سرطان عاطفی:انتقاد کردن, شکایت کردن ,مقایسه نمودن ,رقابت کردن ,مسابقه دادن

7-همیشه آینده را نسبت به گذشته ترجیح دهید .اکنون چه کنم؟

8-عمل معیار حقیقی خوش است.

9-هرچه را که ذهن انسان بتواند تصور وباور کند میتواندبه آن دست یابد.

10-پله های فوقانی موفقیت هیچگاه شلوغ نیست.