سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری
سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری

آرتروز دارید؟ ماهی و زیتون بخورید!

سلامت - لیلی افروغ: براساس آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی، اهالی کشورهای آمریکای شمالی بیشترین آمار مبتلایان به آرتروز را به خود اختصاص داده‌اند. از آنجا که چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند از عوامل ابتلا به این بیماری باشد،  دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رژیم‌درمانی آرتروز گفت‌ .



آرتروز دارید؟ ماهی و زیتون بخورید!


این درست است که می‌گویند اضافه‌وزن، اصلی‌ترین دلیل ابتلا به انواع آرتروز محسوب می‌شود؟


نه، ابتلا به آرتروز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اضافه‌وزن یکی از آنهاست. عواملی مانند زمینه‌های ژنتیکی، شغل، داشتن اضافه یا حتی کمبود وزن و انجام برخی حرکت‌های ورزشی نامناسب می‌تواند باعث ایجاد آرتروز شود. البته بالا بودن وزن می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

به ‌چه صورت؟


افزایش وزن فشار وارده بر مفاصل را بیشتر و فرد را مستعد ابتلا به آرتروز می‌کند. البته کمبود وزن هم می‌تواند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. زمانی که فردی از کمبود وزن رنج می‌برد، عضلات کافی برای حمایت از مفصل‌های خود ندارد و در نتیجه، شانس ابتلا به آرتروز در او بالا می‌رود.

رژیم غذایی هم می‌تواند در پیشگیری از آرتروز موثر باشد؟


بله، استخوان‌های ما در تبادل مستقیم با خون قرار دارند. هرچه pH خون بیشتر به سمت اسیدی‌شدن سوق پیدا کند، شانس آزاد شدن کلسیم در خون و تحلیل استخوان‌ها و افزایش التهاب مفاصل هم بیشتر خواهد شد.

پس به ‌همین دلیل است می‌گویند برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز باید از مصرف گوشت و لبنیات خودداری کرد؟


این یک باور عامیانه نادرست است چون تمام انواع آرتروز به اسیدی‌شدن خون ربط ندارند. با این حال، اگر pH خون به سمت اسیدی‌شدن رفته باشد، فرد می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا یا درمان بهتر آرتروز، خوراکی‌هایی مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در برنامه غذایی خود بگنجاند و از مصرف غذاهایی مانند گوشت یا حبوبات تا مدتی خودداری کند.

آیا ممکن است افرادی با وزن طبیعی هم به آرتروز مبتلا شوند؟


بله، ممکن است فردی وزنی طبیعی داشته باشد اما حجم چربی‌های بدن از عضلات او بیشتر باشد. گاهی هم فردی مبتلا به اضافه‌وزن است اما بیشتر ترکیب بدن او از عضلات تشکیل شده. عضله در بدن می‌تواند به‌خوبی از مفاصل حمایت کند، در حالی که چربی‌ها فقط باعث تحمیل بار اضافی بر مفاصل و فراهم شدن زمینه ابتلا به آرتروز می‌شوند. فردی که وزن زیاد، عضله فراوان و چربی کمی دارد، کمتر از فردی با وزن طبیعی که بافت چربی زیادی در بدنش تجمع کرده است، مستعد ابتلا به آرتروز خواهد بود.

آیا چربی‌ها می‌توانند باعث التهاب مفاصل شوند؟


بله، زمانی که ترکیب بدن بیشتر از نوع چربی است، تولید مواد التهاب‌زا هم در خون بالا می‌رود. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتروز هم افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل توصیه می‌شود برای پیشگیری از تخریب استخوان‌ها، کاهش التهاب یا کنترل بهتر آرتروز، مصرف روغن ماهی، غذاهای دریایی، روغن زیتون و زیتون در رژیم غذایی بیشتر شود. ضمن اینکه افراد مبتلا به آرتروز یا آنهایی که می‌خواهند به این بیماری مبتلا نشوند، باید سهم چربی‌های حیوانی را در برنامه غذایی خود کاهش دهند.

آیا رژیم غذایی افراد مبتلا به آرتروز با توجه به منطقه درگیر متفاوت است؟

در مواردی بله، مثلا ابتلا به آرتروز گردن در خانم‌هایی که پستان‌های بزرگی دارند، بیشتر دیده می‌شود. از این‌رو، باید رژیم‌های غذایی خاصی را رعایت کنند یا از نظر شغلی و شرایط زندگی، ملاحظات خاصی را در نظر بگیرند.

توصیه شما به افراد مبتلا به آرتروز چیست؟

باید از نظر ترکیب بدن، حجم عضلات، چربی‌ها و وزن ارزیابی شوند و میزان تناسب عضلات به مفصل‌های آنها سنجیده شود. ضمن اینکه بررسی pH خون این افراد برای تعیین رژیم غذایی مناسب ضروری است. گاهی افراد مبتلا به آرتروز، به کاهش وزن بدون از دست دادن حجم عضلاتشان نیاز دارند و گاهی به افزایش وزن بدون بالا رفتن حجم چربی‌های بدن خود نیاز خواهندداشت بنابراین مراجعه به متخصص تغذیه برای تنظیم برنامه غذایی مناسب و ایجاد تعادل در ترکیب بدنی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.


منبع : سلامت

آمپول گیاهی برای جلوگیری از سرما خوردگی


آمپول گیاهی برای جلوگیری از سرما خوردگی
شلغم به دلیل داشتن ویتامین زیاد و خواص معدنی فراوان از صیفی جات مهم به شمار می آید.


به گزارش  باشگاه خبرنگاران، افزایش قدرت بینایی، تقویت کننده اعصاب، تقویت حافظه و درمان شب کوری و بی خوابی و دفع مواد سمی از بدن از فواید مصرف این گیاه است.

 

بررسی ها نشان می دهند، شلغم خام و پخته هر دو یک خاصیت دارند. فقط فرق شلغم خام و پخته، در مقدار ویتامین C و فیبر خام آنهاست. ویتامین C موجود در سبزی ها با پختن، خرد کردن و نگهداری در فریزر از بین می رود. همچنین سبزیجات خام دارای فیبر نامحلول هستند که برای جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

 

گفتنی است؛ شلغم جزو ترکیبات گیاهی است که می تواند در درمان سرماخوردگی و عفونت های بدن بسیار موثر باشد. نتایج مطالعات نشان می دهند، مصرف روزانه یک عدد شلغم در فصل پاییز و زمستان می تواند از بروز سرماخوردگی در پاییز و زمستان پیشگیری کند.


منبع : باشگاه خبرنگاران

بهترین گوشت برای قلب

بهترین گوشت برای قلب
گوشت سفید به دلیل وجود چربی و اسید اوریک کمتر برای قلب انسان مفید است.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران، علی عزیزی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: توصیه می‌شود گوشت پرندگان به دلیل آنکه کلسترول چربی و اسید اوریک کمتری نسبت به گوشت حیوانات دارد بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی افزود: گوشت پرندگان مانند بوقلمون، کبوتر، مرغ، بلدرچین به دلیل آنکه کلسترول و چربی کمتری دارند برای قلب انسان مفید  است. این متخصص تغذیه با بیان اینکه تفاوت زیادی میان گوشت پرندگان وجود ندارد، گفت: چربی کمتر این نوع گوشت ها سبب سلامت قلب انسان می شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران

هلاکت ۳۰۰ داعشی در عملیات پاکسازی «بیجی» در عراق

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع عراق، روز شنبه از هلاکت ۳۰۰ عنصر گروه تروریستی داعش در جریان عملیات ارتش این کشور برای آزادسازی شهر بیجی در ۲۰۰ کیلومتری پایتخت عراق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری آلمان، وزارت دفاع عراق، دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد «نیروهای عراقی به فرماندهی سرلشکر عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات صلاح الدین موفق شدند روستاهای "البوطعمه" و "الحجاج" (واقع در جاده منتهی به بیجی) را پاکسازی کنند و بیش از 300 تروریست از جمله شمار زیادی از سرکرده‌های گروه‌های تروریستی را از پای درآورند.»

طبق این بیانیه، نیروهای امنیتی عراق در این عملیات همچنین «112 بمب کنار جاده‌ای را خنثی و 18 خودروی بمب‌گذاری شده را کشف کردند.»
وزارت دفاع عراق در این بیانیه تأکید کرد «عملیات نظامی برای آزاد سازی شهر بیجی در 200 کیلومتری بغداد ادامه دارد.»

منبع : خبرگزاری تسنیم

قاتلانی که باتری موبایل را می‌کشند!

Candy Crush Saga، بازی پرطرفداری که به عنوان «ریسکی‌ترین برنامه اندرویدی» شناخته می‌شود،‌ در صورتیکه روی یک موبایل باز شود بدون اینکه تلفن همره لمس شود می‌تواند مصرف باتری را تا 3.2 برابر افزایش دهد.

بازی‌های موبایل از ابتدای تولد این تکنولوژی، دارندگان تلفن‌های همراه را برای ساعت‌های بی‌پایان سرگرم کرده‌اند و از پرطرفدارترین راه حل‌ها برای گذران وقت بوده‌اند. اما با پیشرفت این اپلیکیشن‌های سرگرم‌کننده، گرافیک بالاتر، جلوه‌های ویژه و غیره، بازی‌های موبایلی می‌توانند به سرعت عمر باتری تلفن را کوتاه کرده و حجم زیادی را از حافظه موبایل را به خود اختصاص دهند.

به گزارش ایسنا، بازیهایی مثل Angry Birds تا Candy Crush Saga برنامه‌هایی هستند که ممکن است هرکدام از ما زمانی از ‌آنها استفاده کردیم و یا با قرار دادنشان روی صفحه اصلی تلفن به آن‌ها اعتیاد پیدا کرده‌ باشیم. اما زمانی که باتری تلفن همراه رو به اتمام است بهترین راه برای جلوگیری از هدر رفتن باتری باقی مانده خروج کامل و متوقف کردن این بازی‌هاست.

سایت ماشیبل لیستی از بازی‌های پرطرفداری را تهیه کرده است که نه تنها می‌توانند در عرض چند ساعت باتری موبایلتان را به تنهایی به طور کامل تمام کنند بلکه در درازمدت نیز عمر باتری تلفن همراه را کاهش خواهند داد.

1. Clash of Clans

این بازی استراتژیک به عنوان یکی از بیشترین مصرف‌کنندگان باتری در بین اپلیکیشن‌های موبایل شناخته می‌شود. با میزان مصرف باتری حدود 209 مگاوات مسئله عجیبی نیست که بازی کنندگان Clash of Clans از این بازی شاکی باشند.


قاتلانی که باتری موبایل را می‌کشند!


بازی کنندگان Clash of Clans تنها در صورتی از ورود به این بازی و جنگیدن با رقبای اینترنتی خود در دهکده‌شان راضی خواهند بود که یک شارژر در دسترسشان باشد. دانلود این بازی رایگان و برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز قابل اجراست.

2. Hay Day

این بازی که به بازی‌کنندگان اجازه می‌دهد باغچه خودشان را درست کرده و در آن گیاهانشان را پرورش دهند دومین بازی اندرویدی است که بیشترین مصرف باتری یعنی 216 مگابایت را دارد.

این بازی برای سیستم عامل iOS نیز طراحی شده است و به گفته یکی از طرفدارانش استفاده از بازی Hay Day به تنهایی باتری آی‌پدش را در 15 دقیقه از 75 درصد به 65 درصد کاهش داده است.

دانلود Hay Day نیز برای دارندگان سیستم عامل اندروید و iOS رایگان است.

3. Angry Birds

چه کسی فکرش را می‌کند پرندگان خشمگینی که از این سمت صفحه به آن سمت پرتاب می‌شوند بتوانند همزمان حجم زیادی از باتری موبایل را مصرف کنند؟


قاتلانی که باتری موبایل را می‌کشند!


Angry Birds که در طول تاریخ بازی‌های موبایلی یکی از پرطرفدارترین‌ها بوده که توانسته با ارائه نسخه‌های جدید بازی‌کنندگانش را تا به حال راضی نگه دارد، چهارمین بازی اندرویدی مصرف‌کننده باتری است که مصرف آن در کمترین حالت 185 مگاوات است.

اما باتری‌های موبایل‌های اندرویدی تنها باتری‌هایی نیستند که از نصب Angry Birds رنج می‌برند بلکه این بازی می‌تواند باتری یک دستگاه iOS را در هر نیم ساعت 10 درصد کاهش دهد.

این بازی نیز مانند دیگر قاتلان عمر باتری موبایل برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS رایگان است.

4. Candy Crush

Candy Crush Saga، بازی پرطرفداری که به عنوان «ریسکی‌ترین برنامه اندرویدی» شناخته می‌شود،‌ در صورتیکه روی یک موبایل باز شود بدون اینکه تلفن همره لمس شود می‌تواند مصرف باتری را تا 3.2 برابر افزایش دهد.

دانلود این بازی توانسته جایگاه دهم را برنامه اندرویدی خورنده باتری به خودش اختصاص دهد برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS رایگان است.

5. Fruit Ninja

بزرگترین بازی «میوه‌خوردکنی» دنیا بازی دیگری است که می‌تواند باتری موبایلهای اندروید و iOS را نابود کند. این بازی نیز در رتبه بندی KS برای بیشترین مصرف‌کنندگان باتری موبایل رتبه نهم را دارد و به صورت رایگان برای تمام کسانی که برای گذراندن وقت ترجیح می‌دهند با بالاترین سرعت میوه‌های را قطعه قطعه کنند قابل دانلود است.

6. Jewels Star

با یک گرافیک سه بعدی خیره کننده تعجبی ندارد که Jewels Star بین بیشترین مصرف‌کنندگان باتری باشد و در مقایسه با بازی‌های پرطرفدار اندرویدی دیگر به عنوان بیشترین مصرف کننده باتری شناخته شود.

این بازی در کمترین حالت 344 مگاوات انرژی مصرف می‌کند و دانلود آن نیز برای سیستم عامل اندروید و iOS رایگان است.

7. Temple Run 2

اگرچه دانلود نسخه دوم بازی پرطرفدار Temple Run برای اندروید و iOS رایگان است اما بازی‌کنندگان آن باید زیر بار هزینه تعویض باتری موبایل‌هایشان بروند.

با داشتن جلوه‌های ویژه ظریف و موانعی که بر سر راه دونده این بازی قرار داده شده است این بازی سرعتی جایگاه ششم بازی‌های اندرویدی بیشترین مصرف کننده باتری را از آن خود کرده است.

8. Bejeweled Blitz

معتادان بازی پازلی Bejeweled باید حواسشان را به این نکته که این بازی می‌تواند به سرعت باتری تلفن همراهشان را ببلعد جمع کنند.

این بازی نیز درست مانند Candy Crush Saga از جمله بازی‌هایی است که به عنوان «ریسکی‌ترین برنامه اندرویدی» شناحته می‌شود. کافی است این بازی را روی تلفن همراهتان باز رها کنید تا باتری موبایل دو و نیم برابر زودتر تمام شود.

علاوه برای آن Bejeweled در هر ماه 75 مگکابایت از حجم داده‌های بازی‌کننده را نیز برای خود مصرف می‌کند. این بازی نیز برای دارندگان اندروید یا iOS رایگان دانلود می‌شود.