سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری
سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری

نرم افزاری برای آنالیز صدای گریه نوزادان

نرم افزاری برای آنالیز صدای گریه نوزادان: کمکی در تشخیص اختلالات عصبی - رشدی نموی



آنالیز صدای گریه نوزادان یک موضوع مورد بحث و بررسی بین محققان برای چندین دهه بود. تا اینکه اخیرا جمعی از محققین دانشگاه Brown در یک کار گروهی با اعضای بیمارستان زنان و نوزادان در زمینه ابداع یک نرم افزار جهت آنالیز صدای گریه نوزادان فعالیت کرده اند. این نرم افزار قرار است با بررسی صدای گریه به اختلالات عصبی و یا رشد و نموی در نوزادان بپردازد.

 

فرایند بررسی این نرم افزار با ضبط کردن صدای گریه نوزاد در فریم های زمانی 12.5 میلی ثانیه ای آغاز می شود. پس از آن فاکتور های فرکانس، حجم صدا و 80 پارامتر دیگر برای هر فریم ضبط شده، مورد بررسی قرار می گیرد. با چیدن هر یک از این فریم ها در کنار یکدیگر می توان به یک نمای کلی از گریه نوزاد رسید.

 

دقت این نرم افزار آنقدر بالا است که می تواند نویز ها و صداهای زاید و فاقد ارزش اطلاعاتی را که از محیط اطراف به گوش می رسد، تشیخص دهد و آنها را از فریم ها حذف نماید. امید می رود با استفاده از این تکنولوژی، کلینیک ها بتوانند ناسازگاری ها و مغایرت های بسیار ظریف را که تا پیش از آن در صدای گریه نوزادان ناملموس بود، تشخیص دهند و صدای گریه را به منبع اطلاعاتی ارزشمندی در بررسی سلامت جسمی و روحی نوزادان برای پزشکان تبدیل کند.

 

پس از تشخیص مغایرت ها نسبت به استاندارد تعریف شده، به بررسی این نکته که هر عدم انطباق به یک اختلال جسمی و یا روحی در نوزاد مربوط است پرداخته می شود.

 

آقای Barry Lester مدیر مرکز مطالعه و تحقیقات کودکان در Risk می گوید: تشخیص به موقع اختلالات رشد و نمو در نوزادان بسیار مهم و ضروری است. این امر منجر می شود تا دیدگاه هایی پیرامون علل این اختلالات شکل گیرد و تلاش هایی برای پیشگیری در زمینه کاهش شدت و سختی اختلالات و معلولیت ها در کودکان صورت پذیرد.

 

پس زبان نوزاد، گریه های اوست. مکالمه او و این نرم افزار هم باید شنیدنی باشد.

آتش سوزی در خیابان جمهوری تهران.

آتش سوزی در خیابان جمهوری تهران.

تولید چیپ های پردازشی توسط اپل

طبق گزارش ها اپل سرمایه گذاری جدیدی در صنعت تولید چیپ های پردازشی داشته



اپل چند سالی هست که مشغول طراحی چیپ های اختصاصی خود شده ولی در بخش تولید وابستگی زیادی به سامسونگ دارد. از این رو به واسطه درگیری های پیش آمده٬ قراردادی نیز با TSMC منعقد کرده تا بخشی از (یا تمام) وابستگی خود به رقیب کره ای را کاهش دهد.

با این حال TSMC نیز مشکلات خاص خودش را دارد و به نظر می رسد به همین دلیل٬ اپل در تلاشی جدید برای سیطره بیشتر بر زنجیره تامین قطعه خود٬ در کارخانجات مجهز به تاسیسات تولید چیپ پردازشی سرمایه گذاری کرده.

از آنجایی که semiaccurate جزپیات خبرهای خود را به رایگان منتشر نمی کند٬ هنوز اطلاع دقیقی از اینکه سرمایه گذاری دقیقا در کجا صورت گرفته و چه ظرفیتی را در اختیار اپل قرار می دهد به دست نیاورده ایم ولی با توجه به اینکه بعد از دور شدن کامل از سامسونگ٬ شرکت های اینتل٬ ٬TSMC ٬Global Foundries و IBM در مجموع باز هم قادر به تامین کل نیاز اپل نخواهند بود٬ چنین حرکتی به نظر تنها راه برای کسب اطمینان از تولید کافی چیپ می آید.

در بین برچسب هایی که در انتهای خبر semiaccurate قرار دارد٬ نام UMC (مخفف United Microelectronics Corporation) به چشم می خورد٬ یعنی اولین شرکت تایوانی که وارد صنعت نیمه رساناها شد.

پس می شود حدس هایی زد که به احتمال زیاد مقصد سرمایه گذاری اپل٬ UMC بوده. UMC هم اکنون تعدادی کارخانه در تایوان دارد و اخیرا نیز کارخانه دیگری در سنگاپور تاسیس کرده که مختص فناوری های خاص و پیشرفته پردازشی است. گویا اپل در این کارخانجات سرمایه گذاری و خرید سهم داشته.

البته از آنجایی که اپل هنوز در این باره اظهار نظری نکرده٬ نمی توان خبر را قطعی تلقی کرد و چنانچه ماجرا صحت داشته باشد٬‌ باز هم نباید انتظار تغییری سریع را داشت. چون چنین سرمایه گذاری هایی معمولا برای چندین سال آینده هستند.

حکایت محبت آمیز سفارش قهوه مبادا

با یکی از دوستانم وارد قهوه‌خانه‌‌ای کوچک شدیم و سفارش‌ دادیم...

بسمت میزمان می‌رفتیم که دو نفر دیگر وارد قهوه‌خانه شدند...

و سفارش دادند: پنج‌تا قهوه لطفا... دوتا برای ما و سه تا هم قهوه مبادا... سفارش‌شان را حساب کردند، و دوتا قهوه‌شان را برداشتند و رفتند...

از دوستم پرسیدم: ماجرای این قهوه‌های مبادا چی بود؟

دوستم گفت: اگه کمی صبر کنی بزودی تا چند لحظه دیگه حقیقت رو می‌فهمی...

آدم‌های دیگری وارد کافه شدند... دو تا دختر آمدند، نفری یک قهوه سفارش دادند، پرداخت کردند و رفتند...

سفارش بعدی هفت‌تا قهوه بود از طرف سه تا وکیل... سه تا قهوه برای خودشان و چهارتا قهوه مبادا...

همان‌طور که به ماجرای قهوه‌های مبادا فکر می‌کردم و از هوای آفتابی و منظره‌ی زیبای میدان روبروی کافه لذت می‌بردم،

مردی با لباس‌های مندرس وارد کافه شد که بیشتر به گداها شباهت داشت... با مهربانی از قهوه‌چی پرسید: قهوه‌ی مبادا دارید؟

خیلی ساده‌ ست! مردم به جای کسانی که نمی‌توانند پول قهوه و نوشیدنی گرم بدهند، به حساب خودشان قهوه مبادا می‌خرند...

سنت قهوه‌ی مبادا از شهرناپل ایتالیا شروع شد و کم‌کم به همه‌جای جهان سرایت کرد...

بعضی‌ جاها هست که شما نه تنها می‌توانید نوشیدنی گرم به جای کسی بخرید،

بلکه می‌توانید پرداخت پول یک ساندویچ یا یک وعده غذای کامل را نیز تقبل کنید...

قهوه مبادا برگردانی‌ است از........ suspended coffee

گاهی لازمه که ما هم کمی سخاوت بخرج بدهیم و قهوه مبادا... ساندویچ مبادا... آب میوه مبادا... لبخند مبادا... بوسه مبادا...و مباداهای دیگر...

که دل خیلی ها از اونا می خواد... و چشم انتظارند... که ما همت نموده و قدمی در سرزمین صورتی محبت و عشق بگذاریم ...

و به موجودات زنده... و بخصوص به انسانهای امیدوار و آرزومند توجهی کنیم...

بیاییم و پیام های مبادا را هم برای کسانی که دوستشان داریم بفرستیم...

خوراکی هایی برای از بین بردن نفخ شکم


خوراکی هایی برای از بین بردن نفخ شکم


Mive[WwW.Kamyab.IR]


نفخ کردن ناشی از اجتماع مایعات در بین سلول‌های معده است که ممکن است به علت هضم نشدن درست غذا، افزایش میزان سدیم در خون، یا دوره‌ی ماهانه‌ی خانم‌ها باشد. ولی طبق نظر کارشناسان، اگر بیشتر به مواد غذایی که مصرف می‌کنید، دقت کنید، معمولا می‌توانید از نفخ شکم تان جلوگیری کنید.

خبر خوبی است، نه؟ پس بهتر است ادامه‌ی این مقاله را مطالعه کنید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.


۶ ماده‌ی غذایی برای از بین بردن نفخ شکم

مقداری آب همراه با لیمو


بسیاری از افراد زمانی که نفخ می‌کنند، فکر می‌کنند که نباید آب بنوشند، درصورتی که این کار کاملاً اشتباه است. زمانی که آب نمی‌نوشید، بدن احساس کمبود آب می‌کند، در نتیجه بدن سعی می‌کند همان میزان آب موجود در بدن را حفظ کند. پس اگر زیاد نفخ می‌کنید، بهتر است به جای کم کردن میزان مایعات، مقدار آن‌ها را بیشتر کنید.

لیمو به طور طبیعی خاصیت دفع آب بدن را دارد، شما می‌توانید آب لیمو را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جان کنید. با این کار میزان نمک محلول در بافت‌های بدنتان هم کاهش می‌یابد. فقط حواستان باشد که شربت را حتماً با لیوان میل کنید، نه با نی. زیرا نی باعث ورود هوای اضافی به معده‌تان می‌شود!

کرفس

از زمان‌های قدیم، کرفس به عنوان ماده‌ی کمکی برای هضم غذا استفاده می‌شده است. کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می‌شود. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سموم است، که باعث دفع سموم بدنتان می‌شود.

خیار، کدو و جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی هستند که باعث دفع مایعات بدن می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از سبزیجات استفاده کنید، بهتر است که آن‌ها را بپزید. پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسأله سبب هضم آسانتر آن می‌گردد. با اینکه سبزی خام دارای آب بیشتری است، ولی در بعضی افراد ممکن است بیشتر باعث نفخ شود تا از بین بردن آن.

هندوانه

هندوانه یکی از میوه‌های بسیار آب‌دار است. جالب است بدانید ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیم است و خاصیت دفع مایعات بدن را دارد. یکی از موارد مهم در کنترل نفخ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدن است. برای کاهش نفختان می‌توانید از مخلوط لیمو، خیار، هندوانه و رزماری استفاده کنید. این مخلوط به شدت مایعات اضافی و سموم بدنتان را دفع می‌کند.(توجه: زمانی که از این مخلوط استفاده می‌کنید، ممکن است بیش از حد معمول از سرویس بهداشتی استفاده کنید.)

رزماری و زردچوبه

رزماری تقریبا برای درمان هر دردی مفید است! از درد قلب گرفته تا سردرد و دندان‌درد و فشار خون بالا. همچنین باعث کاهش گاز معده و روده شده و به هضم غذا کمک می‌کند. شاید بد نباشد مقداری رزماری به چای خود اضافه کنید، و یا آن را با مقداری جعفری و کرفس مخلوط کرده و در غذا از آن استفاده کنید. زردچوبه به علت خاصیت آرام کننده‌ی درد و التهاب مورد توجه است. ولی یکی دیگر از خاصیت‌های آن کاهش نفخ است. می‌توانید از این ادویه در غذایتان برای هضم بهتر و جلوگیری از نفخ استفاده کنید.

عدس و لوبیا

یکی از دلایل عمده‌ی نفخ، مصرف زیاد مواد حاوی سدیم، و مصرف کم مواد حاوی پتاسیم و فیبر است. که در نتیجه آن تعادل بین این دو ماده در بدن به هم خورده و باعث نفخ می‌شود. کاهش میزان سدیم، و افزایش مقدار پتاسیم در بدن باعث کاهش سریع نفخ می‌شود. عدس منبع غنی از فیبر است که باعث هضم راحت تر غذا می‌شود.
لوبیا نیز منبع غنی از پتاسیم و فیبر است. درواقع غنی‌ترین منابع فیبر هستند. منظور، تمام انواع لوبیا است. از دیگر خواص لوبیا می‌توان به وجود مقدار زیادی استروژن و پروتئین در آن‌ها اشاره کرد که باعث کاهش میزان نفخ در دوره‌ی ماهانه‌ی خانم‌ها نیز می‌شود.

ماست

از آنجایی که بعضی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند، بهتر است به جای شیر، از ماست استفاده کرد. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه‌ای که در روند تهیه ماست طی شده، باعث شده است که به محض ورود ماست به بدن، جذب بافت ها شود.
همچنین ساختمان شکر موجود در شیر، زمانی که به ماست تبدیل می‌شود کاملا می‌شکند که همین امر از بروز نفخ و گاز معده جلوگیری می‌کند. وجود باکتری‌های زنده اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس در ماست باعث کاهش شدید نفخ می‌شود. پیشنهاد می‌شود در کنار هر وعده‌ی غذاییتان از ماست استفاده کنید تا همواره از خاصیت‌های آن بهره‌مند شده و غذایتان راحت‌تر هضم شود.

چند نکته برای جلوگیری و کاهش نفخ

میزان سدیم را کاهش داده و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید.
مصرف نوشابه و الکل را کاهش دهید. مصرف بیش از حد مایعات باعث دفع بیش از حد آن نیز می‌شود. در این صورت بدن احساس می‌کند بیش از حد در حال از دست دادن آب است، پس سعی می‌کند آب بیشتری ذخیره کند.
اگر به علت یبوست دچار نفخ شده‌اید، بهتر است از غلات سبوس دار استفاده کنید تا بتوانید آب را در بدنتان ذخیره کنید.
نحوه فعالیت روزانه‌ی شما می‌تواند در نفخ کردنتان تأثیر گذار باشد. سعی کنید هر روز به میزان کافی بخوابید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. اگر زیاد سفر می‌کنید و یا زیاد پشت میز می‌نشینید، سعی کنید در همان حالت نشسته پاهایتان را تکان دهید و یا هر یک ساعت یک بار در محل کارتان چند قدم راه بروید.
اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید یا مدت زمان طولانی احساس نفخ می‌کنید حتما هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.