سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری
سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری

سپیدرود جوان ۲۶ ساله را بلعید

سپیدرود جوان ۲۶ ساله را بلعید

به گزارش ایسنا، محمدعلی رفیعی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت در این باره گفت: در پی تماس با سامانه‌ ۱۲۵، و اعلام خبر غرق‌شدن جوانی ۲۶ ساله در رودخانه سپیدرود، یک گروه ۹ نفره از غواصان سازمان آتش‌نشانی با دو دستگاه قایق موتوری به محل اعزام شد که پس از جستجو و تلاش سه ساعته، در محله شهرستان، از حومه سنگر جسد وی را کشف و از آب خارج کردند. 

وی ادامه داد: این فرد که برای شنا به همراه چند تن از دوستان خود به رودخانه سپیدرود در محله امام‌زاده هاشم رفته بود، به دلیل سرعت زیاد آب و با توجه به آشنایی نسبی وی به فن شنا به علت بی‌توجهی به نامناسب‌بودن این رودخانه خروشان برای شنا، دچار این حادثه ناگوار شد. 

رفیعی اضافه کرد: علی‌رغم هشدارهای مکرر سازمان در خصوص شنا نکردن در رودخانه‌ها و محل‌هایی که برای شنا مناسب نیستند، متاسفانه بازهم شاهد حوادثی این چنینی هستیم که این موضوع لزوم توجه بیشتر خانواده‌ها به فرزندانشان را می‌طلبد.


سفر تاریخی SpaceX به ایستگاه بین المللی فضایی

سفر تاریخی SpaceX به ایستگاه بین المللی فضایی



امروز یک روز تاریخی برای صنعت فضانوردی است. چرا که شرکت SpaceX یک کسپول فضایی حاوی نیم تُن تجهیزات را به ایستگاه فضایی ارسال می کند. اما چرا این یک عمل تاریخی به حساب می آید؟ به خاطر اینکه برای نخستین بار است که یک شرکت خصوصی این کار را انجام می دهد.


تا به حال این عمل فقط توسط موسسه های بزرگ فضایی مانند ناسا و Esa انجام می شده و حالا بخش خصوصی به جایی رسیده که می تواند این وظیفه را بر عهده بگیرد.


پرواز این کپسول توسط راکتی به نام Falcon 9 انجام می شود که این راکت هم توسط شرکت SpaceX طراحی و ساخته شده است و قرار است حدود ظهر امروز به وقت ایران این راکت از ایستگاهی در فلوریدا به فضا پرتاب شود.


مدیر شرکت SpaceX می گوید شکی وجود ندارد که این یک پرواز تاریخی است. فقط چهار کشور یا گروه تا به حال به ایستگاه بین الملی فضا متصل شده اند: اروپا، روسیه، آمریکا و ژاپن. حالا یک شرکت خصوصی هم این امکان را پیدا کرده که به این جمع بپیوندد.


_60342810_6978966986_7ab788637e_o.jpg


فضاپیمای دراگون خودش را تا ده متری ایستگاه بین المللی فضایی می رساند و آنجا توسط یک بازوی رباتی که توسط فضانوردان کنترل می شود، گرفته شده و به ایستگاه متصل خواهد شد.


این بخشی از برنامه ناسا است برای اینکه بعضی از وظیفه های خودش را به بخش خصوصی منتقل کند. ناسا برای موفقیت این پروژه حدود ۸۰۰ میلیون دلار بودجه به شرکت SpaceX راهی کرده است. این شرکت حدود ۱.۶ میلیارد دلار ارزش دارد و قرار است فضاپیمای دراگون ۱۲ پرواز به ایستگاه بین المللی داشته باشد.


فعلا این فضاپیما فقط بار حمل می کند اما این شرکت قصد دارد در آینده نزدیک مسافران را هم به فضا ببرد. هم اکنون بلیط سفر به فضا ۶۰ میلیون دلار قیمت دارد. اما این شرکت می گوید تا سال ۲۰۱۵ قیمت سفر به فضا تنها ۲۰ میلیون دلار خواهد بود. بنابراین شاید بخواهید یک صندلی رزرو کنید؟


جواب راست می خواهید؟ پیامک بزنید

جواب راست می خواهید؟ پیامک بزنید



اگر می خواهید سوال مهمی را از کسی بپرسید شاید بهتر باشد به جای تلفن زدن از پیامک استفاده کنید. نتیجه یک تحقیق نشان می دهد که مردم هنگام استفاده از پیامک، نسبت به تماس تلفنی کمتر دروغ می گویند و دقیق تر پاسخ می دهند.


آقای کنراد که یک «روانپزشک شناختی» است می گوید بررسی ما در دانشگاه میشیگان نشان می دهد که مردم اطلاعات حساس و مهم شان را از طریق پیامک راحت تر افشا می کنند.


این یافته برخلاف عقیده عمومی است که تصور می شود مردم ترجیح می دهند اطلاعات مهم را از طریق پیامک ارسال نکنند، چرا که یک سابقه مکتوب از آنها باقی می ماند.


آنها فکر می کنند احتمالا پاسخ در این است که مردم هنگام پاسخ دادن به پیامک از نظر زمانی مانند هنگام مکالمه تلفنی تحت فشار نیستند و بنابراین می توانند با دقت تر رفتار کنند.


تحقیق آنها نشان داده که افراد حتی هنگامی که در شرایط پر مشغله هم قرار دارند در پاسخ های پیامکی نسبت به تماس های تلفنی راست گو تر و دقیق تر هستند.


هتلی 21 طبقه در عمق 61 متری زیر دریا


هتلی 21 طبقه در عمق 61 متری زیر دریا در دبی



رو به جنگل و یا رو به دریا؟ این سوالی است که معمولا در هتل ها از مسافران پرسیده می شود. این که آنان در طول اقامت شان ترجیح می دهند صبح را با تماشای کدام منظره شروع کنند و یا از پنجره اتاق شان، نظاره گر کدام بخش از شهر باشند، سوالاتی است که چه در اداره یک هتل و چه در مراحل طراحی و ساخت آن مهم و ضروری هستند.


اما دبی شهری است که در منطقه ای گرم و خشک واقع شده و فاقد جنگل است، و از طرف دیگر بسیاری از هتل هایش هم رو به دریا است. پس برای جذب مسافران باید چه ایده های جدیدی را به مرحله اجرا بگذارد؟ نظرتان در مورد هتلی که ۶۱ متر زیر سطح دریا باشد، و تماشای طبیعت دریا را در ابتدای صبح برای مسافرانش امکان پذیر کند چیست؟

مدیر عامل شرکت سرمایه گذار این پروژه معتقد است که: «ساخت هتلی این چنین، موجب توسعه و ایجاد شاخه ها و فرصت های جدید در زمینه صنعت گردشگری خواهد شد و هم چنین از علاقه شرکت اش به ایجاد مرکزی بین المللی با برنامه هایی در خصوص دنیای زیر دریا و حفاظت و توسعه آن خبر داده است.»


dubai-underwater-hotel-narenji2.jpg

dubai-underwater-hotel-narenji3.jpg


این هتل در رو و زیر آب از صفحات مدوری ساخته شده است که به آن ظاهری همچون کشتی فضایی جنگ ستارگان را می دهد. یک دیسک بر روی آب قرار گرفته و دیگری ۲۱ طبقه پایین تر در زیر آب دریا است. در خصوص امنیت این هتل هم نباید چندان نگران باشد. طراحان آن می گویند این بنا بر روی سه پای تنومند و محکم خواهد ایستاد که در کف اقیانوس ثابت شده اند. بخش بالایی هتل هم روی آب به این پایه ها متصل است. این راه حل تکنیکی، تضمین می کند که این هتل دریایی حتی در مقابل سونامی های عظیم و قدرتمند هم دوام آورده و مقاومت کند.


حالا به لطف تکنولوژی یک شرکت سویسی و سرمایه گذاری شرکت BIG Invest می توان امیدوار بود که این پروژه جاه طلبانه در آب های خلیج فارس ساخته شود. البته هنوز خبری از زمان شروع و پایان و همچنین هزینه و مدت زمان لازم برای ساخت این هتل در دست نیست.


dubai-underwater-hotel-narenji4.jpg

dubai-underwater-hotel-narenji5.jpg

تستهای خانگی ایدز

تستهای خانگی ایدز هم به بازار آمدند



با تایید همه ۱۷ عضو اف-دی-ای (سازمان غذا و داروی آمریکا) یک تست خانگی ایدز مجوز عرضه در داروخانه های این کشور را پیدا کرد.


این ابزار تست که قرار است به صورت OTC (بدون نیاز به نسخه) عرضه شود، به شکل یک سواب دهانی (چیزی شبیه گوش پاک کن) است و نتیجه آن در عرض 20 دقیقه قابل خواندن است.

هرچند این تست در مقایسه با تست هایی که توسط پزشکان و کادر درمانی مجرب انجام می شوند، حساسیت کمتری دارد، اما راحتی اجرا و دقت ۹۳ درصدی آن در تشخیص مبتلایان حامل بیماری، اعضای FDA را قانع کرده که عرضه این تست برای عموم می تواند در پیشگیری از گسترش این بیماری مخوف بسیار کمک کننده باشد.

اف دی ای پیش بینی می کند که این تست ممکن است سالانه حدود ۳۸۰۰ مورد مثبت را در آمریکا به اشتباه منفی گزارش کند، اما در عین حال می تواند ۴۵۰۰۰ مورد مثبت را شناسایی کند و بر اساس حساب و کتابهای FDA کل این اعداد و ارقام یعنی هر سال جلوی ۴۰۰۰ مورد ابتلای به ایدز در امریکا گرفته خواهد شد.

آسان بودن تست و امکان انجام آن توسط خود فرد و بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی، باعث خواهد شد تا افرادی که در معرض رفتارهای پرخطر هستند، بیشتر و راحت تر بتوانند خود را از نظر ابتلا به HIV چک کنند. تحقیقی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد که عرضه چنین ابزارهای آزمایشی می تواند تا ۸۴ درصد دفعات کنترل ایدز توسط فرد را افزایش دهد.