سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری
سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری

روش جدید انتقال شارژ همراه اول

روش جدید انتقال شارژ همراه اول


۱- از خط خودتون شماره ۴۴۴۸ رو شماره گیری کنید.
۲- شماره فرده دریافت کننده را وارد کنید و در انتها کلید مربع را فشار دهید.

۳- حالا میگه شماره رمز ۸ رقمی خود را وارد کرده و در انتها کلید مربع را فشار دهید.
منظور از رمز ۸ رقمی PUK 2 است.

۴- مبلغ مورد نظر را جهت انتقال وارد کرده و در پایان کلید مربع را فشار دهید.

تمام شد انتقال پیدا کرد

شما میتوانید با شماره گیری ۴۴۴۳ رمز puk2 را تغیر دهید.

با شماره گیر ۴۴۴ میتوانید به کل منو دسترسی پیدا کنید
تماس کاملا رایگان است.

استفاده از کد های میانبر (USSD)
در این روش شما با شماره گیری کد زیر می توانید مبلغ مورد نظر را به سیم کارتی دیگر منتقل کنید.(از چپ به راست بخوانید)

#شماره ی فرد دریافت کننده*مبلغ(به ریال)*شماره رمز ۸ رقمی*۱۳۲*

دریافت رمز : برای دریافت رمز ۸ رقمی کافی است یک پیام کوتاه بدون متن به شماره ی ۸۹۱۰ ارسال کنید تا یک رمز ۸ رقمی از طریق پیمک برای شما ارسال شود.
تغییر رمز: در صورتی که می خواهید رمز ۸ رقمی خود را تغییر دهید با تلفن گویای ۴۴۴ تماس بگیرید.
فراموش کردن رمز : در صورت فراموش کردن رمز می توانید با ارسال مجدد یک پیام کوتاه بدون متن به شماره ی ۸۹۱۰ مجددا رمز را دریافت کنید.

پس از انجام موفقیت آمیز بودن عمل انتقال، برای مشترک انتقال دهنده ی (A) و دریافت کننده ی (B) پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن انتقال، مبلغ انتقال یافته و اعتبار جدید ارسال می گردد.

نکات مهم :

۱- دقت کنید شماره ی فرد مورد نظر را باید همراه با کد ۹۸ بنویسید.

مثال:
#۹۸۹۱۳۱۱۱۱۱۱۱*۱۰۰۰۰*۱۱۱۱۱۱۱۱*۱۳۲*

۲- شما می توانید در هر بار انتقال اعتبار، مبالغی بین ۱۰۰۰۰ ریال (هزار تومان) تا ۱۰۰۰۰۰ ریال (ده هزار تومان) را به شماره دیگری انتقال دهید.
۳- شما باید پس از انتقال اعتبار حداقل ۵۰۰۰ ریال (۵۰۰ تومان) اعتبار باقیمانده داشته باشید برای مثال جهت انتقال ۱۰۰۰۰ ریال (هزار تومان) شما باید حداقل ۱۵۰۰۰ ریال (۱۵۰۰ تومان) اعتبار داشته باشید.
۴- کارمزد این سرویس برای هر بار انتقال ۴۰۰ ریال (۴۰ تومان) می باشد.
۵- به ازای هر ۵۰۰۰ ریال(۵۰۰ تومان) اعتبار انتقال یافته، ۱۵ روز از زمان اعتبار مشترک انتقال دهنده ی (A) کسر و به زمان اعتبار مشترک دریافت کننده ی (B) اضافه می گردد. برای مثال در صورت انتقال مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال (هزار تومان) مدت زمان ۳۰ روز از زمان اعتبار مشترک انتقال دهنده ی(A) کسر و به زمان اعتبار مشترک دریافت کننده ی(B) اضافه می گردد.
۶- در صورتی که مشترک انتقال دهنده (A) در وضعیت خط صفر (Idle) ، قطع ، معلق (Suspend)، غیرفعال (Disable) ، لیست سیاه (BlackList) و یا سلب امتیاز(Pool) باشد امکان انتقال اعتبار وجود ندارد.

توضیح تعاریف و اصطلاحات به کار برده شده :

وضعیت خط استفاده نشده (Idle) : تلفن های همراه اعتباری با اولین تماس یا ارسال SMS فعال گردیده و تا زمانی که این اقدام توسط مشترک صورت نپذیرفته و مهلت اعتبار زمانی آن پایان نیافته باشد به عنوان تلفن همراه استفاده نشده (Idle) شناخته می شود.
معلق (Suspend): تلفن های همراه اعتباری با توجه به اعتبار موجود، در صورت اتمام مهلت زمانی اعتبار وارد وضعیت معلق (Suspend) خواهند شد.
غیرفعال (Disable) : در صورت اتمام مهلت زمانی و عدم تمدید اعتبار توسط مشترک (حداکثر طی ۲ ماه) تلفن های همراه اعتباری غیر فعال (Disable) خواهند گردید.
سلب امتیاز(Pool) : در صورت اتمام مهلت زمانی مرحله غیر فعال و عدم تمدید اعتبار توسط مشترک (حداکثر طی ۱۲ماه) تلفن های همراه اعتباری سلب امتیاز(Pool) خواهند گردید.
لیست سیاه (BlackList) : در صورتی که مشترک تلفن همراه اعتباری در وارد نمودن پین شارژ ، ۵ بار اشتباه نماید خط وی وارد لیست سیاه می شود.
قطع: در صورتی که خط مشترک در سیستم خدمات مشترکین قطع باشد.

۷- در صورتی که مبلغ مورد درخواست جهت انتقال (و به تبع آن زمان اعتبار مورد انتقال ) با شرایط تعیین شده مطابقت نداشته باشد انتقال انجام نمی گردد.
۸- در صورتی که با انجام انتقال اعتبار، وضعیت مشترک انتقال دهنده به دلیل کاهش اعتبار زمانی معلق (Suspend) یا غیرفعال (Disable) گردد، ابتدا به مشترک اطلاع رسانی گردیده و در صورت تایید وی انتقال انجام می گردد.
۹- پس از ارسال درخواست مشترک انتقال دهنده ی (A) به شبکه، پیامی به وی ارسال می گردد تا در صورت تایید آن توسط مشترک انتقال انجام گردد.
۱۰- در صورتی که دریافت کننده ی اعتبار (B) به علت اتمام مدت زمان اعتبار در وضعیت معلق (Suspend) باشد، مبلغ مورد نظر به اعتبار قبلی وی اضافه گردیده و زمان اعتبار انتقال یافته نیز از همان روز انجام انتقال برای وی محاسبه و وضعیت مشترک فعال می گردد.
۱۱- در صورتی که دریافت کننده اعتبار (B) به علت اتمام مبلغ در وضعیت یکطرفه باشد، مبلغ مورد نظر به اعتبار وی اضافه گردیده و زمان انتقال یافته نیز به زمان اعتبار قبلی مشترک (B) اضافه و وضعیت مشترک فعال می گردد.
۱۲- در صورتی که دریافت کننده ی اعتبار (B) به علت اتمام مدت زمان اعتبار در وضعیت غیرفعال (Disable) باشد، مبلغ مورد نظر به مشترک (B) منتقل گردیده و زمان اعتبار انتقال یافته نیز از همان روز انجام انتقال برای وی محاسبه می گردد.
۱۳- در صورتی که مشترک دریافت کننده ی اعتبار (B) در وضعیت خط صفر (Idle) یا سلب امتیاز (Pool) باشد امکان دریافت اعتبار وجود ندارد.
۱۴- در صورتی که سیم کارت مشترک دریافت کننده ی اعتبار (B) قطع باشد انتقال انجام می گردد لیکن مشترک (B) امکان دریافت پیام را ندارد.
۱۵- در صورتی که مشترک دریافت کننده ی اعتبار (B) خاموش باشد انتقال انجام می گردد و پس از روشن نمودن تلفن همراه در صورتی که پیام ارسالی در شبکه موجود باشد پیام به وی تحویل می گردد.
۱۶- هر یک از مشترکین تلفن همراه می توانند در طول یک روز حداکثر ۵ بار اعتبار خود را انتقال دهند.
۱۷- حداکثر مبلغ قابل انتقال در طول یک روز ۱۰۰۰۰۰ ریال (۱۰ هزار تومان) می باشد.
۱۸- هر یک از مشترکین تلفن همراه می توانند در طول یک ماه حداکثر ۳۰ بار اعتبار خود را انتقال دهند.
۱۹- حداکثر مبلغ قابل انتقال در طول یک ماه ۵۰۰۰۰۰ ریال (۵۰ هزار تومان) می باشد.

حدس بزنید این عکس چیست و کجاست ؟

حدس بزنید این عکس چیست و کجاست

طبیعت - شما کاربر عزیز می‌توانید پاسخ خود را در بخش ارسال نظر در پایین همین بخش نوشته و برای ما ارسال کنید. خواهشمند است پاسخ را به فارسی تایپ کرده و از ذکر لینک خودداری کنید.

 


زندگی ۹ ساله ،مرد دو زنه و این همه ماجرا !

زندگی ۹ ساله ،مرد دو زنه و این همه ماجرا !

حوادث - روزنامه ایران نوشت:

دختر جوان که 9 سال قبل با هزار امید و آرزو پای سفره عقد نشسته و همچنان چشم‌انتظار رفتن به خانه بخت بود، نمی‌دانست همسرش بدون اطلاع او ازدواج کرده و فرزند هم دارد.
رسیدگی به این پرونده از پنج سال قبل به دنبال طرح شکایت دختر 23 ساله‌ای در دادگاه خانواده تهران کلید خورد. لیلا هنگام ارائه دادخواست دریافت مهریه‌اش به قاضی گفت: چهار سال پیش با مهریه 300 سکه طلا به عقد محسن درآمدم. طبق توافق خانواده عروس و داماد، تأمین جهیزیه به عهده داماد سپرده شد، اما متأسفانه در این چند سال همسرم به بهانه خرید اسباب و اثاثیه زندگی و تهیه خانه‌ای مناسب، مرا بلاتکلیف و سرگردان گذاشته است. حالا هم پس از چند سال بی‌خبری و بی‌مهری شوهرم، مهریه‌ام را می‌خواهم تا او بداند همسری هم دارد و باید تعهداتش را انجام دهد.
قاضی دادگاه پس از شنیدن اظهارات عروس سیاه‌بخت، شوهرش را به دادگاه احضار کرد. او هم گفت: وقتی به توصیه پدر و مادرم به خواستگاری لیلا رفتم، به امید یک زندگی پایدار و بی‌دردسر، همه شرایط را پذیرفتم تا حسن‌نیتم را نشان دهم. تأمین جهیزیه را نیز بر‌عهده گرفتم و هیچ اعتراضی نسبت به خواسته‌های آنها نداشتم، اما افسوس که همسرم، ناسازگار، بداخلاق و بهانه‌جو بود. او 26 روز پس از عقد به بهانه‌ای پیش‌پا افتاده با من قهر کرد و بنای ناسازگاری گذاشت. بعد از آن تلاش زیادی برای آشتی کردم و فامیل و آشنایان را واسطه قرار دادم، اما لجبازی‌های همیشگی و کورکورانه لیلا به جدایی چند ساله‌مان انجامید و حالا هم مهریه‌اش را می‌خواهد.
قاضی پرونده با توجه به عندالمطالبه بودن مهریه و اصرار زن بر دریافت حقوق قانونی‌اش، داماد را محکوم به پرداخت مهریه کرد اما با درخواست تقسیط آن از سوی مرد جوان برای وی 50 سکه طلا پیش‌قسط و ماهانه یک سکه تعیین کرد.
با گذشت یک سال از این ماجرا، محسن به دادگاه خانواده تهران رفت و خواستار تمکین همسرش شد. وی گفت: بر‌اساس حکم دادگاه، اقساط مهریه همسرم را به موقع می‌پردازم، اما هنوز تنها زندگی می‌کنم. بنابراین می‌خواهم همسرم دست از لجبازی بردارد و به خانه مشترک بیاید، در غیر این صورت او ناشزه تلقی شده و من درصدد ازدواج مجدد بر‌می‌آیم.
این‌بار زن جوان پس از حضور در دادگاه گفت: «تو هیچ‌گاه قصد زندگی با مرا نداشتی و به خواسته‌هایم نیز توجه نکردی. حالا هم با تمام توان و برای مقابله با من دعوی تمکین مطرح کرده‌ای تا دادگاه مرا ناشزه بشناسد و بتوانی زندگی دیگری را شروع کنی. حالا می‌خواهی پس از شش سال انتظار برای برگزاری مراسم ازدواج‌مان، پل‌های پیش‌رویم را خراب کنی تا آینده‌ام را به تباهی بکشی. بنابراین من هرگز با این شرایط پا به خانه‌ات نمی‌گذارم و تمکین هم نمی‌کنم.»
با این وجود زن جوان محکوم به تمکین از همسرش شد و دادگاه اعلام کرد وی در صورت ادامه این وضع، ناشزه محسوب می‌شود و مستحق دریافت نفقه هم نخواهد بود.
بدین‌ترتیب اختلاف‌های زوج جوان ادامه داشت تا اینکه محسن هشت سال پس از عقدش با لیلا در دادگاه حاضر شد و خواستار صدور مجوز ازدواج مجدد شد. او با ناراحتی به قاضی گفت: «من یک کارگر ساختمانی هستم که درآمد کمی هم دارم، اما حالا از تنهایی به ستوه آمده‌ام و هشت سال زندگی سخت را پشت‌سر گذاشته‌ام. همسر اولم حاضر به زندگی با من نیست، بنابراین طبق اسناد و مدارک قانونی موجود خواستار اجازه ازدواج رسمی و قانونی دیگری هستم. اگر هم روزی لیلا تصمیم به بازگشت گرفت، سعی می‌کنم بین او و همسر دومم عدالت و مساوات را رعایت کنم تا هیچ‌یک از آنها رنجیده‌خاطر نشوند. حالا هم لیلا قصد دارد به دوری و خصومت با من و خانواده‌ام ادامه دهد. پس تسلیم قانونم و هرچه دادگاه حکم دهد، می‌پذیرم.
قاضی پس از مشاهده حکم محکومیت زن به تمکین و اعلام ناشزه بودن وی، به مرد جوان اجازه ازدواج مجدد داد، اما یک سال پس از اجرای این حکم، لیلا بار دیگر در دادگاه خانواده تهران حاضر شد و تقاضای طلاق کرد. وی گفت: شوهرم همسر دیگری اختیار کرده و آنها صاحب فرزند شده‌اند. او نسبت به شرایط عقدنامه تخلف کرده و به دلیل عسر و حرج درخواست طلاق دارم. بنابراین یک سکه از مهریه‌ام را می‌بخشم تا به وکالت از شوهرم در دفترخانه حکم طلاق را اجرا کنم.
قاضی دادگاه هم پس از تعیین وقت دادرسی دستور احضار مرد جوان و دو داور صادر کرد. مرد این‌بار با ابراز مخالفت شدید درباره جدایی از همسر اولش گفت: باور کنید در آن سال‌ها با درآمد کارگری سعی در تأمین هزینه‌های زندگی‌مان داشتم، اما افسوس که لیلا مرا به تباهی کشاند. 9 سال از زندگی و جوانی‌ام صرف هزینه‌ها و مخارج دادگاه شد. حالا نه مالی دارم و نه اندوخته و انگیزه‌ای برای آینده که به امید آن بتوانم با جدایی او موافقت کنم. من تصمیم به ازدواج مجدد گرفتم تا همسر اولم ترغیب به بازگشت به زندگی شود، اما وقتی اصرارش را برای دوری دیدم، ناچار با یک دختر روستایی عروسی کردم و با او قرار گذاشتم هرگاه لیلا برگردد، در کنار هم به آرامی زندگی کنند. حالا هم با همسر دومم در خانه پدرزنم زندگی می‌کنیم و او هر ماه فقط 60 هزار تومان خرجی می‌خواهد. بنابراین توانایی اداره دو زندگی را دارم. ضمن آن‌که در طول شش سال گذشته، سه بار همسرم محکوم به تمکین شد، اما دستور دادگاه را نپذیرفت. بنابراین عدم تمکین او موجب عسر و حرج من نیز شده و او شرایط زندگی مرا هم سخت کرده است.
با این وجود قاضی دادگاه پس از ثبت اظهارات زوج جوان، حکم طلاق زن را صادر کرد، اما با اعتراض شوهر به رأی دادگاه، این پرونده روی میز قضات شعبه 47 دادگاه تجدید‌نظر استان تهران قرار گرفت. هیأت قضایی دادگاه با توجه به اینکه زن بارها در محکمه به‌طور قطعی محکوم به تمکین شده و دعوی نفقه او نیز به دلیل ناشزه بودن رد شده بود، حکم طلاق را باطل کردند. در این مرحله از رسیدگی، قضات دیوان‌عالی کشور اعتراض لیلا را وارد دانستند و پرونده را به دادگاه تجدید‌نظر فرستادند تا مددکار دادگاه در محل سکونت زوج جوان حاضر شود و در‌خصوص وضعیت اخلاقی و رفتاری آنها و حرفه و درآمد شوهر تحقیق کند و علت جدایی را بررسی و برای اعلام نظر نهایی در‌اختیار دادگاه عالی قرار دهد.

نماینده سمنان: ۹ قسمت از۱۰ قسمت مردم ایران، نمی​فهمند

نماینده سمنان: ۹ قسمت از۱۰ قسمت مردم ایران، نمی​فهمند رای یعنی چه/بازخوانی تاریخ

انتخابات - در روز 18دی ماه 1303 شمسی، مجلس شورای ملی، اصلاح قانون انتخابات نمایندگان مجلس را در دستور کار قرار داده بود.

به گزارش خبرآنلاین، بحث نفوذ افراد مختلف در انتخابات، در سخنان وکلای مجلس مورد اشاره قرار می گیرد و سپس یکی از نمایندگان در باره حق رای افراد بی سواد مطلبی را مطرح می کند که خواندنی است.

این نماینده که میرزا عبدالله یاسایی نام داشته و اصالتا یزدی اما نماینده دامغان و سمنان بوده اظهار می دارد:

نفوذهائی که در انتخابات اعمال می شود از دو قسم خارج نیست. یک قسم نفوذهائی است که از طرف مأمورین دولت اعمال می‌شود و یک قسم هم نفوذهائی است که از طرف اشخاص متنفذ محلی اعمال می‌شود... جلوگیری از این نفوذها نخواهد شد مگر اینکه  به عقیده بنده  انتخابات را تخصیص دهیم به اشخاص باسواد. (بعضی از نمایندگان صحیح است)

بنده عقیده دارم که جمعیت ایران به ده قسمت تقسیم می شوند و 9 قسمت از آنها اشخاصی هستند که نمی‌فهمند چه می خواهند و چه می‌گویند و به عقیده بنده نمی‌توانند در امور اجتماعی شرکت کنند. چرا؟ برای اینکه خصم آنها از آنها استفاده می کند ...بنده عقیده‌ام این است اشخاصی که واسطه مستضعف بودن و بواسطه اینکه تشخیص نمی دهند رایی که می دهند برای چیست و نمی‌فهمند حکومت ملی یعنی چه و نمی‌فهمند در ورقه رأیشان اسم کی را می‌نویسند! 
اینهانباید در امر انتخابات دخالت کنند زیرا به ضرر خودشان است. ما در عمل می‌بینیم که این قبیل انتخابات بر علیه زارعین و دهاقین تمام می‌شود و دیگران از آن استفاده می‌کنند. 
اگر انتخابات را تخصیص بدهیم به اشخاص باسواد،  در آنها تهدید و تطمیع کمتر اثر می‌کند و هیچ لزومی ندارد که فرضا ما بگوئیم آقای حائری زاده از یزد با بیست و سه هزار رای انتخاب شدند و به عقیده من این دو هزار رای وزنش زیادتر از دویست هزار رایی است که یک نفر بنویسد و هزار تا هزار تا تقسیم کند.

...اشخاصی که سواد ندارند چه میکنند؟ مجبورند ورقه‌های سفید خودشان را بدهند باشخاص دیگری بنویسند در این صورت چطور انتخابات مخفی است؟ فلان کدخدا در ده نشسته و پانصد رأی بخط پسرش نوشته (چون خودش که سواد ندارد پسرش که تازه مکتب رفته و اسم نویسی را یاد گرفته)معلوم است این کدخدا هم با فلان متنفذی که فرضا در شهر است مربوط است در این صورت این انتخابات بمیل آن یک نفر تمام می شود.
عجالتاً به عقیده بنده با این ترتیب انتخابات اهالی شهرها که بیشتر از عقلا و اشخاصی هستند که می‌توانند در امور اجتماعی دخالت کنند از انتخاب کردن و انتخاب شدن محرومند.
من باب مثال یکی را عرض می کنم بهترین نمونه انتخابات مشهد است. شهر مشهد حقاً از انتخابات محروم بودند. زیرا اکثریت را دهات بردند من باب مثال عرض می کنم، خود بنده را اشخاص انتخاب کرده‌اند که اکثریتشان دهاتی بوده‌اند و این مسائل را تشخیص نمی‌دادند. به نظر بنده باید انتخابات را تخصیص داد به سواد دارها. مادام که معارف در این مملکت توسعه پیدا نکرده، مادام که اشخاص یک اطلاعات سیاسی و اجتماعی کم و بیش پیدا نکرده‌اند و نمی‌فهمند مجلس یعنی چه و مفهوم حکومت و سلطنت ملی را نفهمیده‌اند و سالیان دراز دیگر هم نمی فهمند باید بی‌سوادها در امر انتخابات دخالت نکنند...

مدوید : برخورد خوب تختی من را جذب فرهنگ ایران کرد

مدوید: هیچ گاه خودکشی تختی را باور نکردم / برخورد خوب تختی من را جذب فرهنگ ایران کرد

کشتی - سال دیگر، هفتاد و پنجمین سالگرد تولدش را جشن می گیرد با این حال هنوز نشانی از پیری آن چنانی که ما ایرانیان در ذهن داریم، ندارد.


صادق حسینی / صاف و محکم راه می رود و لبخند دائمی صورت سفیدش را جذاب تر کرده است. اما دقیق تر که نگاه می کنی دست هایش می لرزد و دست راستش بیشتر. از بیماری های عمومی که صرف نظر کنیم این لرزش جدی ترین نشانه پیری در اوست:
الکساندر مدوید، اسطوره کشتی جهان و المپیک.
مدوید در سال 1937 در بیلا در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمد و از سال 1961 به تیم ملی کشورش پیوست و تا سال 1972 بی وقفه در میدان های جهانی و المپیک حضور داشت. در طول دوران قهرمانی اش تنها دو بار شکست خورد: در جهانی 61 یوکوهاما به ویلفرد دیتریش و در جهانی 65 منچستر به احمد آئیک. اون تنها دارنده سه مدال طلای کشتی آزاد المپیک است.
مدوید با مرحوم تختی سه بار مبارزه کرد که اولین بار آن در اسفندماه 1340 بود که تیم کشتی آزاد شوروی برای انجام چند مسابقه دوستانه به تهران آمده بود و مدوید جوان با یک خاک بر قهرمان جهان پیروز شد.
دومین بار در 1962 تولیدو بود که به تساوی رسیدند ولی به علت سبک تر بودن مدوید، وی برنده شناخته شدو آخرین بار هم رقابت های جهانی 1966 تولیدو بود که تختی در آخرین میدان جهانی اش یک بر صفر مغلوب قهرمان روس شد.
اسطوره کشتی جهان اکنون نایب رییس کمیته ملی المپیک بلاروس و مشاور رییس جمهور آن کشور است. گفتگوی اختصاصی خبرآنلاین با الکساندر مدوید در حاشیه سومین دوره جام جهانی ورزش های زورخانه ای در بلاروس انجام شد و او از خاطرات مشترکش با ایرانیان گفت.
*آقای مدوید! چرا ایران از تمام کشورهایی که تا به حال به آن سفر کرده اید برای شما متمایز تر است؟
بلی! از اولین حضور من در ایران بیش از 50 سال می گذرد. من نخستین بار در سال 1960 (زمستان 1340) به ایران آمدم. در آن سال ها کشتی ورزش اول خیلی از کشورها از جمله ایران بود، اما استقبال مردم شما خیلی متفاوت بود. مهمان نوازی و خوش اخلاقی ایرانیان خیلی توجه مرا به خود جلب کرد و خاطرات خوبی را برایم به همراه داشت. شاید برایتان جالب باشد که هنوز مزه کباب هایی که با دوستان ایرانی در بازار تهران خوردیم از یادم نرفته است.
*شما از تختی 7 سال جوان تر هستید، اما ظاهراً خاطراتتان از او فراموش نشدنی است.
شناخت من از ایران از طریق تختی بود. او ورزشکاری بود که از زورخانه به کشتی آمده بود و ارتباط خوب و صمیمانه ای با مردم داشت. او مردی ساده بود که عاشق مردم سرزمینش بود. همین خلق و خویش باعث در اولین حضورم در ایران با او دوست شوم و بارها او را ببینم به ویژه در خلال مسابقات کشتی. او فقط یک قهرمان کشتی نبود، تختی بسیار فراتر از یک قهرمان عمل می کرد، به قول ایرانی ها او یک پهلوان تمام عیار بود.
* پهلوان!
رفتار او با مردم بسیار جالب توجه بود. من در سفرهایم به ایران بارها شاهد رفتار صمیمانه ودلسوزانه تختی با مردم بودم به نظرم او برای کمک به مردم هیچ محدودیتی نداشت. در اروپا خیلی مرسوم نیست که مردم مشکلاتشان را با ورزشکاران مطرح کنند اما در ایران آن سال ها، تختی مورد رجوع مردم بود. به عبارت دیگر او خیلی بیشتر از هویت ورزشی اش در جامعه مطرح بود. به نظرم این ارزش است.
*از ماندگار ترین خاطره ورزشی تان با تختی بگویید.
بلی. خاطره ای دارم از کشتی با مرحوم تختی که در تاریخ کشتی جهان ثبت است. در سال 1962 در آمریکا(مسابقات جهانی تولدیو) زانویم آسیب دیده بود و درد می کرد. وقتی شب قبل تختی ازعلت ناراحتی من با خبر شد و وقتی همدیگر را دیدم، نگاه عجیبی در صورتش بود. تختی در روز مسابقه اصلا به سمت پای من نرفت. این پاک ترین و صادقانه ترین مبارزه در تمام زندگی من بود.
*چه احساسی داشتید وقتی خبر درگذشت تختی را شنیدید؟
در سال 1966 توانسته بودم در آخرین کشتی عمر قهرمانی تختی، او را مغلوب کنم و فکر می کنم این آخرین دیدارمان بود.
وقتی تازه با مدال طلای مسابقات جام جهانی 1967 دهلی بازگشته بودم و خود را آماده مسابقات بعدی می کردم خبر فوت تختی را شنیدم. آن روزها سرعت انتقال اخبار مثل امروز لحظه ای نبود، اما این خبرو شایعات آن نسبتا زود به من رسید. البته هیچگاه نتوانستم خودکشی تختی را قبول کنم. به هر حال تختی جزء دوستان ورزشی نزدیک من بود و از شنیدن این خبر بسیار متاثر شدم و لحظات تلخی بر من گذشت.
*در صحبت های خود از ورزش زورخانه یاد کردید، چرا زورخانه توجه شما را جلب کرده است؟
این ورزش، ورزشی است که آقای تختی مشغول آن بود. نه تنها تختی که خیلی ها همچون (عباس) زندی و(منصور) مهدی زاده و سایرین در زورخانه ها ورزش می کردند و در آنجا استعدادشان پرورش می یافت. زورخانه یک ورزش عالی است که مرحوم تختی یکی از رشد یافتگان آن است. در طول ده سال کشتی گرفتن در عرصه جهانی با بسیاری از ایرانیان کشتی گرفتم که اغلب شان از زورخانه ها به این ورزش معرفی شده بودند.
*به نظر شما هنوز هم زورخانه ظرفیت جذب مردم را دارد؟
نگاه کنید! برخوردی که یک ورزشکار ایرانی حدود 50 سال قبل با من کرد چه تاثیری روی من داشته است. پیام رفتار آن روز تختی برای همیشه تازه است. اگر تختی آن روز با استفاده از آسیب دیدگی من را مغلوب می کرد، چیز خاصی اتفاق نمی افتاد اما با آن رفتار جوانمردانه باعث شد این خاطره در تاریخ کشتی جهان ثبت شود.
خوب! همین پیام و فرهنگ هم برای امروز کهنه و قدیمی نیست. ورزشکار امروز هم نیازمند خوش اخلاقی است. ورزش زورخانه ای شما، ورزشی است که در متن خود پیام های فرهنگی و اخلاقی دارد. نگاه کنید امروز در اینجا هم ورزشکاران عراقی، ورزش زورخانه انجام دادند، هم بلاروس ها، هم آفریقایی ها؛ حضور اینها نشان می دهد که ورزش زورخانه هم در بخش فرهنگی و هم در بخش ورزشی این قابلیت را داشته است که مردم را به خود جذب کند .