سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری
سیادرکا نیوز

سیادرکا نیوز

علمی - فرهنگی - اجتماعی - هنری

ماه مُحَرّم


ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. به‌همان‌گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها ممنوع بود، محمد نیز همان را تأیید کرد.محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح الجنان بیان شده است.محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.

حوادث و وقایع فراوانی در ماه محرم رخ داده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شویم:

غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، ازدواج فاطمه و علی، ورود علی به اسلام ، نبرد کربلاتاسوعا و عاشورا و قتل حسین و اسارت خاندان حسین به کوفه و شام.

همچنین نقل است که به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین برادر مأمون عباسی، قتل جعفر برمکی و انقراض خاندان برمکی و دولت برمکیان، واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس در این ماه بوده است.

هیهات منا الذله

در طول تاریخ محرم ها و صفر های بسیاری آمده اند و رفته اند ،


اما یاد حسین علیه السلام و شعار زیبایش همچنان ماندگار ، تازه و


عزیز است.

هیهات منا الذله ...


جملات زیبا گیله مرد

در هر دقیقه از اینترنت، چه می‌گذرد؟

در هر دقیقه از اینترنت، چه می‌گذرد؟



داده‌ها هرگز خواب ندارند. در هر دقیقه از شبانه روز حجم عظیمی از اطلاعات از طریق اپلیکیشن‌های تلفن‌ها و تبلت‌ها، یا از طریق مرورگرها و وبسایت‌ها در گستره اینترنت به پرواز در می‌آید. عکس‌ها و ویدیو هایی که آپلود می‌شوند، وب سایت‌ها و صفحاتی که مرور و به روز می‌شوند، همه نشانگر رشد فزاینده به اشتراک گذاشتن و دریافت اطلاعات از طریق این شبکه مجازی هستند که دنیای واقعی ما را به دهکده‌ای جهانی شبیه کرده.


اما در هر دقیقه از زندگی، چه اتفاقاتی در اینترنت رخ می‌دهد؟ تعدادی از پاسخ‌ها اینجا است. در هر دقیقه:

- اینترنتِ موبایل صاحب 217 کاربر جدید می‌شود

- کاربران یوتوب 48 ساعت ویدیو را به اشتراک می‌گذارند

- کاربران سرویس‌های ایمیل 204,166,667 پیام را رد و بدل می‌کنند

- گوگل بیش از 2,000,000 درخواست جستجو دریافت می‌کند

- کاربران فیسبوک 684,478 محتوا را به اشتراک می‌گذارند

- مصرف کنندگان 272,000 دلار صرف خرید آنلاین از وب‌سایت‌ها می‌کنند

- کاربران توییتر بیش از 100,000 توییت می‌فرستند

- کاربران اپل 47,000 دانلود اپلیکیشن انجام می‌دهند

- برندها و سازمان‌ها در فیسبوک، 34,722 عدد Like جدید دریافت می‌کنند

- صاحبان وبلاگ در Tumblr تعداد 27,778 مطلب جدید منتشر می‌کنند

- کاربران Instagram نیز 3,600 عکس تازه را به اشتراک می‌گذارند

- کاربران Flickr هم 3,125 عکس تازه را اضافه می‌کنند

- کاربرای Foursquare تعداد 2,083 محل جدید را به اشتراک می‌گذارند

- کاربران Wordpress تعداد 347 مطلب جدید را منتشر می‌کنند

- و سر انجام، (در هر دقیقه) 571 وب سایت جدید ساخته می‌شود.
اینها تنها تعدادی از مهمترین اتفاقاتی هستند که در هر دقیقه از دنیای اینترنت رخ می‌دهد. در کنار این موارد، بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که اینک 2.1 میلیارد نفر در دنیا به اینترنت دسترسی دارند که رشد 6.59 درصدی بین سال‌های 2010 و 2011 و امسال را نشان می‌دهد.

پوست الکترونیک مصنوعی

پوست الکترونیک مصنوعی باقابلیت ترمیم



تصورش را بکنید که بخواهید با ابزارهای دیجیتال یک پوست مصنوعی بسازید. پوستی که از فناوری های ساخت بشر مانند پلاستیک و سنسورهای مختلف تشکیل شده اما خصوصیاتی مشابه با پوست انسان داشته باشد.


پروژه پوست الکترونیک مصنوعی، سال‌ها است که در دانشگاه استنفورد در حال توسعه و تحقیق است. حدود دو سال پیش این پوست می توانست فشار جزیی (در حد نشستن یک مگس) را حس کند. در ماه های بعدی ویرایش جدیدتری از این پوست عرضه شد که می توانست با سنسورهایش بعضی انواع مولکول دی-ان-ای را تشخیص دهد. سال گذشته هم خانم دکتر ژنان بائو (سرپرست پروژه) نوع خاصی از سلول های خورشیدی انعطاف پذیر را ابداع کرد که می توانند انرژی پوست مصنوعی را تامین کنند.

اما جدیدترین مدل این پوست مصنوعی یک قابلیت استشنایی دارد: خودبه‌خود ترمیم می شود. پیش از این هم پلیمرهایی عرضه شده بودند که می توانستند در صورت آسیب دیدن، خود را ترمیم کنند، اما این پوست جدید با همه آن پلیمرها یک فرق اساسی دارد: پلیمرهای خودترمیم قبلی، برای فعال شدن پروسه ترمیم نیاز داشتند در معرض محرکی مانند حرارت یا نور ماورا بنفش قرار بگیرند. اما پوستی که خانم دکتر بائو ساخته است نیازی به این چیزها ندارد و تنها با چفت کردن دو سطح بریده شده در کنار هم برای مدت 30 دقیقه عمل ترمیم صورت می گیرد.

با توجه به اینکه در روش جدید محققان استنفوردی نیازی به فعال کننده نیست، التیام زخم بدون تغییرات مکانیکی یا شیمیایی صورت می پذیرد. بنابراین این پوست می تواند بارها از همان محل جوش بخورد. در حالی که پلیمرهای خودترمیم قبلی حین جوش خوردن دچار تغییر می شدند و نمی توانستند دوباره از همان محل ترمیم شوند. پوست جدید توانسته است تا ۵۰ بار از یک محل بریده شده و دوباره ترمیم شود. و بعد از هر ۵۰ بار، خصوصیات فیزیکی و رسانایی الکتریکی خود را هم حفظ کند.

اگر این قابلیت فوق العاده التیام زخم ها به تنهایی برای تان هیجان انگیز نیست، باید بگوییم که پوست جدید سنسورهایی برای حس فشار و خم شدگی دارد. یعنی می تواند لمس دست را حس کند یا اگر مثلا در پوست یک مفصل مصنوعی به کار برود، می تواند اطلاعاتی در زمینه میزان و زاویه خمش مفصل را ثبت کرده و نمایش دهد.

به نظر می رسد آرزوی داشتن گجت‌ها و اندام های مصنوعی که خودبه‌خود تعمیر و ترمیم شوند، چندان دور از دسترس نیست و ممکن است در سال های آینده شاهد ارائه چنین ابزارهایی باشیم.

سر دوشی Moxie، باران موسیقی در حمام

سر دوشی Moxie، باران موسیقی در حمام


شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که دوست دارند زیر دوش حمام بزنند زیر آواز؟ اما خانواده و همسایه ها از زیبایی صدای تان در عذاب هستند! خب، به گمانم این سردوشی جذاب بتواند راه نجاتی برای شما و اطرافیان تان باشد. این نازل پخش آب توسط Kohler ساخته شده و دارای یک اسپیکر ضد آب جداشدنی است که توسط یک آهنربا، در وسط سردوشی و درون آن قرار می گیرد.


حالا دیگر سردوشی برای تان آواز دلخواه را به صورت بلوتوث دریافت کرده و آن را می خواند و نیازی نیست که شما زحمت این کار را بکشید. نکته جالب این است که با قطع جریان آب و بستن دوش، اسپیکر آوازه خوان تان هم خاموش می شود. شرکت Kohler می گوید این اسپیکر تا هفت ساعت برای تان آواز می خواند و آنگاه باتری هایش نیاز به شارژ دارند. البته به گمانم جای یک میکرو توربین آبی برای تامین برق از جریان آب دوش در این اسپیکر کم باشد!